HTML

Műszer

Hobby és amatőr elektronika, műszerépítés a XXI. században

Címkék

Friss topikok

  • Nite: @fromi: Ha egy bejegyzéssel kapcsolatos kérdésed van, akkor jobb odaírni kommentbe, mert esetleg m... (2010.11.26. 15:17) FAQ

Licenc

Creative Commons Licenc

Hozzáérek - működik...

Nite 2010.03.08. 10:25

 Azt hiszem a legidegesítőbb hibajelenség amibe belefutottam a PIC-ekkel folytatott kísérletezéseim közben az volt, amikor látszólag hol működött, hol nem, mindenféle különösebb ok nélkül.

 Azazhogy voltak olyan esetek, amikor inkább működött mint nem, és ez akkor következett be, amikor a kezemmel közelítettem a PIC vagy a próbapanel felé, illetve bármilyen műszert ráakasztottam, hogy mérés alapján találjam ki, mi a baj. Most képzeld ezt el: bekapcsolod az áramkört, se kép se hang. Odanyúlsz, hogy megigazíts valamit - egyből működni kezd. Most jó! felkiáltással elrántod a kezed - baszik menni. Bármit mérni akarsz rajta - egyből működik megint. Vagy egy hétig szórakoztam vele, mire kiderítettem mi a baj, de persze leginkább saját hibámból, tapasztalatlanságomból következett be az egész.

 A szép az benne, hogy amikor az ember nem próbapanelon dugja össze az áramkört, hanem NYÁKot épít neki, akkor az ilyen hibák legtöbbször nem jönnek elő - a próbapanel nem a legideálisabb környezet egy PIC-nek, ráadásul a NYÁK-on valahogy az ember alapból nem szereti az ide-oda lebegő lábakat, hanem inkább kimenetnek állítja őket vagy leföldeli - kísérletezgetés, prototípus építés közben pedig mind a 40 lábra figyelni hogy mit csinál, hát nem az én szokásom. Persze ennyi szájtépés után már gondolhatod, hogy ilyesmi lesz a hiba, de nem volt egyszerű mire a végére jártam. Nyilván az ember egyből arra gondol hogy az MCLR lebeg, gyorsan fel kell húzni hogy ne resetelődjön a PIC. Na ebben az esetben ez nem segített. Gyanakodtam rá, hogy nem áll fel az oszcillátor, mert mindenféle béna jelet mértem rajta, mint kiderült ez csak okozat volt nem ok, de a tuti próba az volt, hogy belső oszcillátorral is ugyanígy nem működött. Utánaolvastam a neten, hogy ki találkozott még ilyennel, és kiderült, hogy páran ugyan láttak hasonlót, de ahogy NYÁK-ot építettek az áramkörnek, elmúlt.

 Végül nem volt több tippem, szépen elkezdtem egyesével minden lábát le-fel kötögetni a PIC-nek, hátha kiderül melyik okoz gondot. És lőn: RB5. Elsőre joggal értetlenkedtem, aztán utánaolvastam az PIC18F2455 adatlapon (nekem ezzel jött elő, de tuti mindegyik csinálja), hogy mi van még ezen a lábon: RB5/KBI1/PGM... Hmmm. A PGM gyanús, dehát nem programozom a PIC-et, ahhoz vagy 10V kellene az MCLR-re, vagyis izé... És igen, a rutinosabbak már ki is találták, az LVP (Low Voltage Programming) be volt kapcsolva a konfigurációban. Innentől kezdve ugyan működik az MCLR-es programozás is, tehát nem veszel észre semmit, csak amikor a PGM úgy dönt, hogy ő most 1, akkor a PIC szépen belép programozó üzemmódba, és se kép se hang az alkalmazásodtól. És a PGM bizony belül nincs húzva sehová, szépen lebeg amerre a szél fúj, az meg valami eszméletlen, hogy ha bármilyen fémhez vagy földhöz érek a környéken, akkor éppen lelebeg és minden működik.

 Mi ebből a tanulság?

- Ha egy funkcióját nem használod a PIC-nek, kapcsold ki. Ha nincs reset gombod, mert úgyis csak addig él az áramkör amíg tápot kap, akkor az MCLR-t állítsd át sima IO lábnak. Ha csak égetővel vagy bootloaderrel programozod, az LVP-t kapcsold ki. Ha a tápot csak stabil helyről kapja, nem kell a BOR. Stb, stb.

- Nézz át minden lábat, hogy mit csinál, akkor is ha nem használod. Ha lehetőség van rá, akkor állítsd be kimenetnek és vezéreld 0-ra még a programod bootolásakor. Ha valami speciális lábról van szó, akkor húzd le földre vagy fel tápra, vagy ha kapcsoló kell rá akkor kikapcsolt állapotban is húzd valamerre pár kilós ellenállással, de semmi esetre ne hagyd lebegni.

És ugyanez prototípus építéskor is. Lusta ember kétszer fárad, emiatt nem érdemes madzagokon vagy utánaolvasáson spórolni.

Címkék: pic

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://muszer.blog.hu/api/trackback/id/tr51818377

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása